Toegang en alarmering

De eerste stap in de doorontwikkeling van het Hoeksch Menu is het opschalen van alarmering en elektronische toegang tot de woning. In totaal worden van vier zorgteams met totaal 230 cliënten voorzien van een slim slot en zo nodig een mobiel alarmeringstoestel.

Alarmering met spreek-luisterverbinding op het lijf
Persoonsalarmering kan zowel voor een cliënt als voor zijn mantelzorger(s) van toegevoegde waarde zijn. Ee spreek-luisterverbinding op het lichaam zorg ervoor dat er minder ‘valse’ meldingen zijn waarop moet worden uitgerukt. In de huidige situatie is dat vaak zo dat er na een melding geen (duidelijke) spreek-luisterverbinding met de client kan worden opgemaakt , omdat deze zich in een andere ruimte bevind dan de vaste alarmunit. Met het nieuwe alarmeringstoestel is dit niet meer van toepassing en is er in de hele woning een goede verbinding.

Digitale toegang
Voor cliënten betekent digitale toegang dat men niet per se naar de deur hoeft te kunnen lopen om deze te openen. Je kunt met de digitale toegang de deur ook op afstand ontsluiten. Voor de medewerkers wordt het een stuk eenvoudiger om toegang tot de woning te krijgen. Geen tijdrovend gedoe meer met sleutelbossen en sleutelkastjes, maar eenvoudig toegang via een app op de smartphone. Voor de cliënt is werken met een slim slot beter en veilligere dan werken met losse sleutels.

Vanwege corona is de proef in februari 2020 gestopt. In oktober is het project weer opgestart.

(augustus 2019- januari 2021)